COMPETENŢE GENERALE :
1. Receptarea de mesaje orale si scrise în contexte de comunicare noi si cunoscute
2. Exprimarea de mesaje orale si scrise în diverse situaţii de comunicare,
noi sau cunoscute
3.Identificarea si asimilarea de comportamente dezirabile/indezirabile,
prin intermediul personajelor literare sau a mesajelor textelor literare
4. Utilizarea abilităţilor şi a atitudinilor specifice învăţării în context
şcolar
COMPETENŢE SPECIFICE ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE:
1. Receptarea de mesaje orale şi scrise în
contexte de comunicare noi şi cunoscute
|
|
COMPETENŢĂ SPECIFICĂ
|
EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
|
|
1.1
|
Identificarea semnificaţiei unui mesaj oral
din
texte
accesibile variate
|
- selectarea
unor enunţuri/ imagini corespunzătoare subiectului unui text audiat
- formularea
unor întrebări şi răspunsuri orale la
întrebări legate de tema şi
mesajul textului audiat
- alegerea
răspunsurilor corecte la întrebări legate
de mesajul textului audiat,
dintr-o pereche/ serie
de variante date
- selectarea/
formularea unor titluri potrivite textelor
scurte audiate
- povestirea
orală, cu întrebări de sprijin, a unui
fragment audiat
- executarea
unor instrucţiuni în diferite tipuri de
activităţi
- audierea
unor poveşti, descrieri, instrucţiuni şi
indicaţii şi manifestarea
reacţiilor corespunzătoare
la acestea
- ilustrarea
printr-o imagine/ serii de imagini/ bandă
desenată a mesajului
transmis de un text audiat
|
|
1.2
|
Identificarea unor informaţii variate
dintr-un
text audiat
|
-identificarea personajelor dintr-un
text audiat
- precizarea
locului şi timpului acţiunii prezentate
într-un text audiat
- identificarea
enunţurilor adevărate/ false
referitoare la textul audiat
formularea de răspunsuri la
întrebări referitoare la
textul audiat („Cine?, Ce?,
Cu cine?, Cum?,
Unde?, De ce?, Din ce
cauză?, Cu ce scop?” etc.)
- ordonarea
cronologică a imaginilor care reprezintă
momente ale acţiunii
textului audiat
- relatarea,
în succesiune logică, a întâmplărilor din
textul audiat
- precizarea
evenimentelor din textul audiat,
folosind expresiile: la
început, mai întâi, prima
dată, apoi, după aceea, până
la urmă etc.
- recunoaşterea
personajelor unui text după
descrierea înfăţişării lor
sau după prezentarea
acţiunilor acestora
- ilustrarea
prin desen a unor fragmente de text, cu
respectarea unor informaţii
- completarea
unor enunţuri lacunare cu informaţii
dintr-un text audiat
- intuirea
structurilor corecte sau incorecte dintr-un
enunţ oral
|
|
1.3
|
Identificarea sunetelor şi silabelor în
cuvinte
şi a
cuvintelor în enunţuri rostite cu claritate
|
analiza şi sinteza fonetică
a cuvintelor
- identificarea
vocalelor şi consoanelor în silabe şi
cuvinte
- ordonarea
alfabetică a unor cuvinte date
- formarea
unor cuvinte din silabe date
- formarea
unor cuvinte prin derivare cu prefixe sau
sufixe (fără terminologie)
- jocuri de
tip „Fazan” „Cuvinte alintate”
- despărţirea
cuvintelor în silabe
- stabilirea
poziţiei unui sunet în silabă/ cuvânt
- schimbarea
sensului unui cuvânt prin schimbarea
unei silabe/ unui sunet
identificarea unor cuvinte
date după criterii
precum: număr de sunete,
sunet iniţial, sunet final
etc.
- stabilirea
poziţiei şi a ordinii cuvintelor din
propoziţii de 4-6 cuvinte
- dezvoltarea
sau simplificarea unei propoziţii prin
adăugarea/ eliminarea unor
cuvinte
- schimbarea
ordinii cuvintelor în propoziţie, fără a
schimba mesajul transmis
- jocuri de
tipul: „Continuă propoziţia”, „ Cuvinte
dintr-un cuvânt”, „ Cum
poate fi?”, „ Obiecte
|
|
1.4
|
Exprimarea interesului pentru receptarea de
mesaje orale, în contexte de comunicare
cunoscute
|
-jocuri de rol/ dramatizări
ale unor lecturi
cunoscute, folosind păpuşi
pe deget, pe mână,
marionete, măşti etc.
- participarea
la activităţi de tipul „ce e nou în lumea
poveştilor”, în care copiii
ascultă întâmplări/
evenimente/ secvenţe din
poveşti/ basme
povestite/ citite de copii
sau adulţi
- conversaţii
pe teme de interes pentru copii
- formularea
orală a unor întrebări sau solicitări cu
scopul înţelegerii unui
mesaj oral
- vizionarea
unor scurte secvenţe din emisiuni sau
a unor filme româneşti/
dublate în limba română
pentru copii şi discutarea
lor
- aplicaţii
interactive în jocurile pe computer cu
tematică adecvată, în care
instrucţiunile sunt
oferite verbal
- folosirea
dicţionarului pentru înţelegerea unor
termeni/ expresii din
mesajele orale în care
contextul nu a oferit sensul
noţiunilor
- vizitarea
unor librării/ biblioteci şi observarea
organizării spaţiului/
standurilor de carte
- participarea
la activităţi dedicate unor scriitori,
Zilei Mondiale a Cărţii etc.
|
|
1.5
|
Citirea unor mesaje scrise, întâlnite în
mediul
cunoscut
|
- citirea în
forme variate a enunţurilor şi textelor
scurte ( citire cu voce
tare/ în şoaptă/ în gând;
citire în lanţ, pe roluri,
citire ştafetă etc.)
- citirea unor
mesaje din mediul cunoscut: reclame,
afişe, anunţuri, enunţuri,
texte scurte etc.
- citirea în
ritm propriu a unui text scurt, cu
adaptarea intonaţiei impusă
de semnele de
punctuaţie
- citirea
selectivă în funcţie de anumite repere
(alineatul, linia de dialog)
sau respectând un
detaliu/ o idee din text
(joc: „Găseşte şi citeşte”)
- identificarea
alineatelor, paragrafelor, titlului şi
autorului unui text
- auto-corectarea
greşelilor de citire atunci când
cuvântul/ propoziţia
citit(ă) nu are sens
- adaptarea
stilului de a citi în funcţie de scopul
urmărit (de căutare a unui
cuvânt, a unei idei)
- exerciţii de
utilizare a cuprinsului unei cărţi
- citirea unor
cărţi, poveşti, poezii, reviste, articole
din reviste electronice,
enciclopedii etc. din
iniţiativa copilului
- căutarea
unei anumite cărţi la colţul de lectură sau
la bibliotecă
- jocuri de
tip „Loto”, „Domino”, „Bingo”, cu imagini,
cuvinte sau simboluri
|
2. Exprimarea de mesaje orale si scrise în diverse situaţii de comunicare,
noi sau cunoscute
|
|
COMPETENŢĂ SPECIFICĂ
|
EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
|
|
2.1
|
Identificarea mesajului unui text în care se relatează
întâmplări, fenomene din universul cunoscut
|
- formularea
orală a mesajului/ învăţăturii desprinse
dintr-un text citit
- discutarea
textelor scurte, frază cu frază, relevând
nume, cuvinte familiare şi expresii
elementare
- formularea
unor întrebări şi răspunsuri pe baza
textului citit
- identificarea
şi analizarea ilustraţiilor care însoţesc
textul citit
- redarea prin
cuvinte proprii, cu sprijin, a unui
fragment dintr-un text citit
- formularea
unor răspunsuri la întrebări, în legătură
cu un scurt text citit
- aranjarea
unei suite de propoziţii după ordinea
logică de desfăşurare a
evenimentelor din mesajul
audiat
- emiterea
unor predicţii asupra firului narativ al
textului citit
- identificarea
unor informaţii previzibile în diverse
materiale cotidiene
(reclame, prospecte, orare
etc.)
|
|
2.2
|
Exprimarea interesului pentru lectura unor cărţi
adecvate vârstei
|
- realizarea
unui jurnal personal de lectură în care
să fie înregistrate titlul
şi personajele din
basmele/ poveştile/
povestirile citite sau
transcrieri/ copieri de
glume, ghicitori, poezii etc.
- realizarea
unei „Colecţii de poveşti” individuală
sau comună (album cu desene
realizate de elevi
în urma citirii/ audierii
textelor, însoţite de scurte
prezentări scrise de mână
sau la computer)
- prezentarea
orală a unor cărţi/ poveşti citite
individual sau în grup
- memorare,
din proprie iniţiativă, a unor poezii şi
ghicitori
- autodictări
cu autoevaluare sau evaluare în
pereche
- realizarea
unor minicărţi pe teme de interes
comun sau personal
- amenajarea
unui „colţ al cărţii” în sala de clasă
- completarea
unor grafice/ panouri cu titluri/ autori/
personaje ale textelor
citite de elevi
- recomandarea
unor cărţi/ poveşti/ povestiri
colegilor
- citirea unor
texte în urma recomandărilor făcute
de părinţi, cadre didactice,
bibliotecar, colegi
- repovestirea
unui text citit, cu accent pe anumite
evenimente şi informaţii
- vizite la
muzee şi case memoriale
|
3.Identificarea şi asimilarea de comportamente dezirabile/indezirabile,
prin intermediul personajelor literare sau a mesajelor textelor literare
|
|
COMPETENŢĂ SPECIFICĂ
|
EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
|
|
3.1
|
Stabilirea unor asemănări şi deosebiri
între sine şi ceilalţi, după criterii simple
|
jocuri de autocunoaştere şi
intercunoaştere prin
folosirea diferitelor forme
de comunicare
- analizarea
unor personaje din poveşti/ povestiri
sau din viaţa reală, în
scopul identificării unor
asemănări şi deosebiri între
sine şi acestea
- rezolvarea
unor fişe de lucru pentru identificarea
asemănărilor şi deosebirilor dintre sine şi ceilalţi
|
|
3.2
|
Exprimarea emoţiilor de bază în situaţii variate
|
-dialoguri având ca suport
imagini care surprind
emoţii de bază, cu ajutorul
cărora să se analizeze,
de exemplu, stările de
tristeţe, fericire, relaxare,
frică etc. („Ce fac atunci
când sunt...)
- aplicarea
unor tehnici art-creative prin care să se
exprime diferite stări
emoţionale: desene,
cântece, modelaje din lut şi
plastilină, roluri în
teatru, colaje, tapiserii
din materiale textile etc.
- participarea
la scurte scenete, prin atribuirea unor
roluri, pentru exersarea
exprimării emoţiilor în
situaţii variate
- dezbateri
despre legătura dintre emoţii şi
comportamente
- exerciţii de
identificare a soluţiilor proprii pentru
exprimarea în mod sănătos a emoţiilor
|
|
3.3
|
Utilizarea unor elemente de ascultare activă
|
- vizionarea
unor secvenţe de film pentru
identificarea expresiilor
corporale, faciale, verbale
simple, care indică
ascultarea activă
- observarea,
în jocuri de rol create de colegi, a
elementelor specifice
ascultării active
- utilizarea
în comunicarea cu ceilalţi (familie,
colegi, prieteni, cadre
didactice) a unor modalităţi
simple de ascultare activă:
contact vizual, postură
adecvată, intonaţie etc.
- completarea
cu elemente grafice specifice
ascultării active a unor
personaje umane care
exprimă interes în
comunicare
- realizarea
unor desene cu persoanele care
ascultă activ/nu ascultă
activ
- fişe de
lucru cu situaţii de comunicare/ascultare
activă din viaţa cotidiană
(acasă, pe stradă, în
parc, la şcoală, la magazin,
la film etc.)
|
|
3.4
|
Explorarea abilităţilor de relaţionare cu ceilalţi
|
- exerciţii de
identificare a unor reguli de
comportament în relaţia cu
ceilalţi, pe baza discutării
unor situaţii concrete din
experienţa elevilor
- exerciţii de
identificare a premiselor pentru a
coopera cu ceilalţi
(hobby-uri, interese comune,
activităţi preferate etc.)
- exerciţii-joc
de diferenţiere a comportamentelor
facilitatoare/frenatoare
care contribuie sau nu la
iniţierea şi păstrarea unei
prietenii: cooperare,
competiţie, compromis
- elaborarea
unor lucrări individuale sau în echipă
despre prietenie
- elaborarea
unor compuneri despre prieteni,
universul extins al
copilului (prietenii fraţilor/
surorilor)
- crearea unor
mesaje adresate
colegilor/prietenilor/membrilor
familiei etc
|
4. Utilizarea abilităţilor şi a atitudinilor specifice învăţării în context
şcolar
|
|
COMPETENŢĂ SPECIFICĂ
|
EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
|
|
4.1
|
Crearea
unor reţele de comunicare eficientă
|
-realizarea de sarcini în echipă/perechi/grupe
-dramatizări
-auto şi interevaluare
|